søndag 22. juni 2014

Veganlife Sverige og Stockholm


Søndag 25.mai reiste jeg til Stockholm. Dette var begynnelsen på 2 uker i utlandet for å hospitere gjennom EUs Leonardo da Vinci- program arrangert av www.reisogryk.no.
Her like ved Brandbergens Centrum og Haninge bodde jeg den første uken.
Det var 30 grader og nydelig vær helgen jeg kom. Så kom jeg og det begynte å regne og tempen falt til like over nullpunktet på natten. Utrolig glad jeg hadde med ull og skjerf.

Hensikten med turen var å se hvordan Veganlife driver nettbutikk og samtidig besøke flere butikker og spisesteder som er spesialister på mat uten melk, egg og gluten. For en uke jeg hadde.
Pernilla tok så godt imot meg og jeg fikk prøvd både det ene og det andre.
Det var både pakking av varer, jogging, punching av varer inn i nettbutikk, innsyn i livet med webshop, sightseeing (dvs meg på diverse busser, tog og tunellbaner rundt omkring) og ikke minst en fortreffelig dag med Pernillas familie på Dalarö. Idyllisk plass med skjærgårdshus, båter og sorbetis:p OG jeg fikk smake på Pernillas veganske mat og kaker. Inspirerende!

 Mann og barn ble igjen hjemme i Norge, men lå ikke på latsiden. Bra jobbet Vegard!!

 Utvalget i Sverige er litt bedre enn i Norge. Vel, ganske så mye bedre.

Når man hospiterer hos Pernilla begynner dagen med en løpetur. Det vil si gågging for min del.Langt der fremme er Pernilla.


 Underveis denne uken fikk jeg testet flere produkter, og dette er en av de som ble redningen for meg på reisen videre. Særlig da jeg skulle reise i 30 timer på vei fra Spania etter endt hospitering. Kjøpes hos veganlife!
 Litt skrått bilde, men de har is i Sverige. Nam!
Gryningen. Fantastiske Gryningen på Sødermalm i Stockholm med et utrolig utvalg av alt du kan tenke deg.
 Inne på Gryningen synes det at det er et litt annet marked og miljø for "alternative" retninger innen trening, helse og filosofi enn det er i feks Namsos. Her hadde jeg passet rett inn.
 Denne fant jeg på goodstore som også er på Sørdermalm.
 Alle mulige melker av frø og nøtter osvosv.
 Denne butikken rakk jeg dessverre ikke å stikke innom. Dvs jeg tok bilde så jeg skulle huske å gå dit, men ble distrahert lengre borti strøget.
 Jeg fant! Matapoteket, nam nam nam!
 Se så fantastisk. Rimelig, sunt og GODT! Matapoteket på Sørdermalm. Sødermalm er vel i bunn og grunn stedet du skal oppholde deg hvis du er veganer eller allergiker i Stockholm. Et mekka!
 Det ble drukket en del juice og smoothies fra kartong og flaske denne uka. Ikke noe problem når de er av ekte grønnsaker uten noe mikkmakk.
 Temmelig surt vær, men godt humør :D
 Sightseeing og farting med kollektivtrafikken brakte meg til disse. Utrolig god juice og smoothie med bra innholdsfortegnelse og kcal- oversikt. (litt slapp salat, men pytt sann).
 Friends of Adam. Dette bakeriet hadde jeg virkelig gledet meg til å besøke. De gjør en fantastisk jobb og jeg kan lære mye her.
 Se der da. Bakeriet hos FoA. Se på den benken og all plassen.

 Etter sightseeing måtte jeg gjemme meg bort med salaten fra Squeezedup. Ikke så lett å finne et sted å sitte når det regner og de fleste bord og stoler hører til restauranter etc. Heldigvis fant jeg plass med både benk, strøm til lader til mobilen og tak. I gangen på kinoen:)
 Ahh...en ekte sjokoladefabrikk. Dessverre ikke noe hospitering her, men jeg var innom. De har noen alternativer for allergikere faktisk:)
 Dette stedet var fantastisk! Ganske kostbart, men nam så god mat. Jeg stappet meg full av både buffetmat og kake. I tillegg hadde de kunnskap om allergier og skikkelig oversikt da jeg stilte spørsmål. Jeg følte meg velkommen og ivaretatt:)


Det jeg sitter igjen med etter denne uken er at det er mye mer arbeid med en nettbutikk enn jeg trodde. En del av dette skal ikke gjøres hver dag, men det er en spesiell situasjon å drive en butikk hvor det er utfordrende å forutse kundemassen. Det er også en situasjon hvor du hele tiden må fornye deg, tenke utradisjonelt og gi av deg selv for å holde trykket oppe.
Pernilla gjør en verdifull jobb og jeg heier på deg!
Jeg er i alle fall fast kunde hos veganlife.se nå, og skal også begynne å handle hos veganlife.no. De har jeg også snakket med om å ta inn varer for å ha i egen butikk/utsalg. Spørs om det er marked for slike varer i Namsos, men vi får se.

Fra besøkene hos butikkene og spisestedene i Stockholm må jeg si at jeg er ganske tilfreds. Det er godt mulig å være på spesialdiett i denne byen, bare du vet hvor du skal gå (og har kontroll på kollektivtrafikken). Jeg håper virkelig at Matapoteket fortsetter å drive, de får til veldig mye på liten plass. Artig konsept med typen meny de har også.

Om veien mot nettbutikken min er kortere nå etter dette besøket? Ja og nei. Det kommer noe i juli, men jeg er fortsatt ikke helt sikker på form og farge på dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar