onsdag 12. mars 2014

Oppdatering 12.mars


Et av dagens høydepunkter er smoothien som gjerne drøyes gjennom hele dagen. Nydelig smoothie beriket med olje, frø og protein.


Dagene flyr og plutselig er vi i midten av mars. Jeg hadde virkelig trodd at vi skulle være i gang med både bakeri og butikk nå, men det er vel en vanlig overlevelsesteknikk hos grundere at en legger noen hårete planer for å overbevise seg selv om at det er ikke så lenge igjen før det blir konkrete resultater.

Vi har altså kommet dit hen (hvis du har fulgt med på FB har du kanskje allerede sett det) at vi ordner hjemmebakeri med utsalg i byen til å begynne med. Det kommer noen slike veikryss når en holder på hvor noe bare ikke føles rett, og selv om du forsøker å gjøre slik du har planlagt, så vet du at magefølelsen betyr noe. De som vet hva jeg snakker om vet også hva som skjer når en overser slike magefølselser, så jeg forsøker som best jeg kan å lytte til den. Så fremt jeg har hodet med meg. Noen ganger må jeg ha det med store bokstaver og kraftig hodepine eller andre smerter for at jeg skal forstå at noe er i ubalanse. Litt svaksynt er vel de fleste til tider. 

Uansett er det der vi er nå. Plutselig hadde vi stua full av skap fra ikea som skulle plasseres i kjøkkenet vårt som fra før er oppussingsprosjekt, så nå er det nesten ferdig. Samme med lageret som måtte tømmes (hvor har folk ting egentlig. Feks hytteesken med saker som skal på hytta vi en gang skal ha. Eller alt sengetøyet og klærne som er for små og skal gis bort/selges, og pyntesakene vi ikke har noe sted å ha, eller klærne som er for store (til barna altså, ikke planer for å bli større igjen her nei), for ikke å snakke om alle skoene som er kjøpt på salg. Eller alle gamle pc'er og elektriske duppeditter vi kanskje får bruk for en dag. Og for ikke å snakke om permene. Permene med bruksanvisninger, gamle EON (sukk, er det virkelig over?), gamle Fri Flyt (fra da vi innbilte oss at en tur til alpene kun var et tastetrykk unna), ørten motor (behøver vi det med elbil?) og for ikke å snakke om alle Gjør det selv). Nå står disse permene som før sto på gulvet i klesskapet mitt og på boden, nå står de utenfor badedøra. Omtrent midt på gulvet i noen lagerhyller som bare ble satt der. For vi har så mange ting. Og tang. Kanskje derfor jeg liker å flytte så ofte, for da får jeg rensket opp. Men den russedressen fra 2003 har jeg ennå. Samme med alle bøkene fra NTNU i tilfelle jeg plutselig får lyst å lese sosiologi eller skal lære meg spansk.
Det er noe med verdien på tingene. Noe som kostet mange kroner for meg da, eller som har mye verdifull kunnskap eller en gang hadde affeksjonsverdi, det må vi jo ta vare på. Eller det jeg kanskje kunne fått solgt hadde jeg tatt meg arbeidet med å legge det ut for salg. Jeg arrangerte faktisk markeder gjennom frivilligsentralen her i Namsos i høst for å få solgt eller gitt bort alt. Det komiske i det hele var at jeg ikke fikk tatt med en eneste ting fordi jeg administrerte alt og bakte kaker jeg kunne selge for gibortpris for å sjekke responsen (som for øvrig var god. Det var også noen som sa det var bra hvis det kom et sted med så billige kaker. Hun får seg nok en overraskelse.)
Jeg er nok både litt skrotnisse, flyttsame og det meste, og nå kjenner jeg at rastløsheten gnager igjen. Våren kanskje? Jeg må nok få kastet en del ting for å få rensket opp. 

Anyways. Nå baker jeg faktisk hver dag midt oppe i alt som skjer. Ganske interessant, og det kan kanskje diskuteres om energien heller kunne vært kanalisert på å gjøre kjøkkenet ferdig, men så er det noe som gir mer energi enn det tar. Som feks crazy cake. 

  
I forrige uke var jeg på siste samling med Alkymisten gjennom Innovasjon Norge. Godt å møte de andre grunderne igjen, og ikke minst å få flotte foredrag av både Vegard Forbord fra Smart Media og Chand Torsvik med Øyvind Skarstad. Inspirerende med folk som følger drømmene sine og holder på dem gjennom tykt og tynt. Det er også første gangen jeg har kost meg så med norske tekster på sanger. Chand gjorde et flott mesterstykke med å fortelle historien bak sangene som han sang, noe som ga en helt ny dimensjon. Spørs om jeg noen gang kan bli like engasjert til feks Hans Rotmo som jeg stadig blir fascinert over at Vegard kan tekstene til (de liker visst norsk musikk her i Namsos). 

Brød har det også blitt bakt en del av, og nå er jeg inne på noe bra som jeg skal jobbe videre med. Utengluten.no sendte meg noen vareprøver, og der var blant annet Authentic Foods sin Multiblend- blanding som var veldig god. Jeg lagde også en egen mix som har potensiale med litt justering. Kommer bilde av dem i egen post, fikk ikke lastet opp fra dropbox nå.
Grytestekte brød med langheving er favoritten for tiden.
 
Jeg har også tatt etablererprøven. Lagde en egen post med det, men virker ikke som om den var i listen nå, så jeg skryter litt her også.
Prøven var heldigvis overkommelig og jeg ble så lettet da jeg sto på første forsøk.
 
Jeg skal ha noen varer for salg, og da skal jeg også ha kaffe og te til. Som søtning har jeg nå disse doseposene med stevia som er perfekt. Vegard har prøvd og godkjent.  
 Og nok et skrytebilde av de deilige muffinsene.
Vi lagde cakepops av restene av disse da vi skulle i bursdag. 
Nå må jeg løpe, men kommer snart med bilder av kjøkkenet :)  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar