onsdag 23. juli 2014

Den Gyldne Omvei med Elbil #2

Da kommer endelig oppdatering. Jeg la ut et innlegg via mobilen igår, men den har låst seg, pluss at jeg ble tom for strøm på den også (hadde ikke regnet med at jeg måtte ringe hit og dit eller surfe for å finne ut om lading) (var liksom dagen for mangel på strøm igår).

Jeg fikk fylt opp bilen litt mens jeg var innom Grønn Bølge (kjempehyggelig! Hvis noen behøver naturterapeut til dyr finner dere en flott dame som holder på med det der) med smaksprøver.  Glad jeg fikk delt ut litt av godsakene jeg hadde med.
Jeg hadde også picninc i en park med quinoagulrotburger og avocado. Veldig koselig og godt i godværet. 
Da jeg kom tilbake til Steinkjer Bil krysset jeg fingrene for superlading. Hadde jeg fått full tank kunne det vært tidenes utfordring å få den tanken til å holde hele veien. Eller, mest utfordrende for mine medbilister kanskje som hadde måtte kjøre etter meg i kø mens jeg kjørte økonomisk. 
Beklageligvis fikk jeg ikke ladet nok på den tiden de hadde åpent. Jeg hadde håpet på å få byttelåne bil mens jeg ladet, men det viser seg at bilforhandler ikke har noe med hurtigladeren å gjøre. Fikk låne 16A- lader hos de i det minste, så jeg er takknemlig for det. 

Etter å ha handlet grønnsaker og frukt på Obs gikk turen hjem igjen med bakevarer som ikke tålte en hel dag i varmen, selv om de lå i kjølebager med aircondition på. Svært trist å måtte kaste masse godsaker :(
På Obs møtte jeg forresten Peder som holder på å starte opp jetsetbid.com, og han fikk prøvd elbil. Spørs om det blir en Tesla eller hybrid på han etterhvert. Det er som å kjøre lekebil/stor gokart. Peder jobber også med å få satt opp direkteflyvninger mellom Namsos og Oslo. Dette er kjempespennende, særlig når man er i gründermiljøet og vet hva som skal til av arbeid for å få til noe. 

Jeg kom hjem sent på kvelden med 18km igjen i rekkevidde.  Litt mutt, men alt i alt positiv. Det var vel en mening med det hele, selv om å kaste mat er ergelig. Det verste er egentlig de som venter på varer fra meg langs Den Gyldne Omvei, og særlig for de turistene som har behov for denne maten.

Idag leverte Vegard tilbake leiebilen til Høylandet Auto, og der fikk han heldigvis ordnet det slik at jeg får dieselbil eller hybrid neste gang jeg kjører (iiihh...jeg vil prøve Outlander Hybrid!! Ukens drømmebil!). 
Krysser samtidig fingrene for at evpower får delene de skal ha fra Asia slik at laderen er oppe og går snarest. Det føles plutselig litt klaustrofobisk med elbil om vi ikke kommer oss til Trondheim engang. Kanskje vi kommer oss til laderen på Gråmyra med svært økonomisk kjøring, men det frister ikke å forsøke med det første. 

Fredag eller lørdag kjører jeg (kanskje vi hvis Vegard kommer hjem) til Li for å være med på martna, og da leier jeg en caddy som jeg kan ha fryser og kjøledisk baki. Tar ingen sjanser i denne varmen. Blir interessant nok å sove i telt.
Nå dro mann og barn plutselig på hytta, så jeg er alene hjemme igjen for å jobbe. Det er en merkelig tilværelse å være gründer hjemme, og jeg kommer til å verdsette hver dag hvor jeg kan dra til et annet kjøkken for å produsere/utvikle når den dagen kommer. 
Da kan jeg slå meg løs med eksperimentering og slik hjemme når jeg har noe så sjeldent som fritid. 
Hver gang noe gjøres på kjøkkenet nå er det for å få mat til å spise omgående, eller for å produsere for salg for å få penger til å betale utgifter. Så fremt jeg da får solgt noe og tar betalt for det. 

Gulrotquinoaburger
Kokt quinoa
Raspet gulrot (ikke for mye)
Krydder
Litt fiberhusk/psyllium (jeg brukte 1 ss på 7-8 burgere)

Knø alt sammen slik at du får most quinoaen litt slik at den blir limete. Jeg bruker hendene. La stå i 5-10min for at husken skal virke. 
Så former du burgere som du passer på er runde i kantene slik at de holder seg når du skal snu i pannen. Dypp gjerne hendene/skjea i kaldt vann, så blir det mindre klissete. Da får du også laget en hinne på utsiden av de som hjelper på skorpa. 
Stek enten i panne på middels høy varme (6 av 9 her) eller i stekovnen på 180grader. 
Ha tålmodighet med disse, for de er skjøre i begynnelsen når gulroten mørner, før de har fått skorpe.
Perfekte både kalde og varme i matpakke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar