lørdag 1. februar 2014

På tur i Oslo #2

Nok en fin dag i Oslo med varierte matopplevelser. 
Jeg har brukt blant annet Yelp for å finne steder å spise. 

The Fragrance of Heart skal jeg forsøke senere, for de hadde glutenfrie veganske alternativer (litt utplukket da jeg var innom, men de hadde mer kunnskap enn de fleste jeg har vært borti. Kunnskap betyr mye for tryggheten). 
Ble ikke dem idag, men Jambo kinesiske restaurant i Karl Johans gt. Dessverre var det slik der at servitøren ikke visste hva gluten var engang. Da vet jeg at jeg må stille kontrollspørsmål, og egentlig ikke bli så overrasket om jeg får litt knip og løs mage i etterkant. Jeg tror feks få vasker stekepanna i oppvaskmaskinen før de lager mat som skal være glutenfri.
En kontrast til den flotte opplevelsen på Sushi&Wok på Majorstua igår. Dit skal jeg igjen ved en senere anledning.


Jeg har vært innom mange steder og spurt om de har allergivennlige alternativer. 
Jeg kan blant annet føre opp deli de luca, Ben&Jerrys og diverse småkafèer og restauranter på listen over de som ikke har noe. Egentlig er det nok enklest å heller nevne de som faktisk har noe.
Da blir ikke listen så lang. Foreløpig. 

Hvis de mot formodning har noe vegansk, er det sjelden glutenfritt i tillegg. På kaker er det i alle fall enklest å spørre om vegansk når jeg vil ha noe uten egg og melk. Da slipper jeg å få servert noe laktosefritt som jeg heller ikke skal ha.

Tenk hvis alle disse kunne ha noen produkter som passet de fleste vanlige allergiene?
Tenk for en frihet å kunne dra på kafè helt spontant samtidig som du vet at du med stor sannsynlighet kan få noe godt til kaffen. 

Eller du vet at kiosken/bensinstasjonen/flyselskapet/flyplassen osv har noe som du tåler. Uten at du må bestille 3mnd i forveien. Uten at du må ta til takke med riskake(skal for øvrig ikke kimse av en skikkelig god riskake, men det metter ikke så mye). 

Jeg liker ikke å reise noe særlig, spesielt ikke hvis jeg ikke har et kjøkken. Jeg bruker mye tid og energi på å finne noe å spise, og som oftest orker jeg ikke bruke energien min på det, så da tar jeg meg heller ingenting eller en pakke pålegg og litt frukt fra matbutikken. 


Nå forsøker jeg å bruke anledningen til å se på alt dette som en interessant del av studieturen, samtidig som jeg tar meg ekstra tid for å gå inn å spørre flere steder om de har noe. Da blir jeg heller ikke så skuffet om de ikke har noe (hjelper å være alene med nødproviant i sekken), men bruker det som data til undersøkelsen. 




Imorgen er det søndag og jeg har frukt, litt knekkebrød fra orgran og par bokser med tunfisk som nødproviant. Har forresten mer av den cerealen jeg kjøpte igår også.
Skal reise med tog til Hamar imorgen, og da får jeg hjelp til å lære mer om regnskap samtidig som jeg får besøkt interessant plasser der.
Tirsdag er det Smak- messe og da skal jeg på dette seminaret i tillegg. Spennende!

Hjemme er gulvet ferdig slipt og imorgen skal det vaskes. Mandag kommer lakken på og forhåpentligvis er all lakkingen ferdig til jeg kommer hjem onsdag.
Minner meg også på at jeg nå kan bestille mel ++ når vi begynner å få lagring etc i orden. Vil at maling og lakk skal få luftet seg ut først, men transport tar som kjent litt tid, så det blir nok god margin.
Har forresten allerede fått inn pasta som er klart til salg. Kommer til å ha noen favorittprodukter for salg også, slik at flere kan få nyte godt av dem. 



Ha en fortsatt god lørdag og god natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar