torsdag 20. mars 2014

Gründerdagbok 20.03.14 "me, myself and...."

Hva er motivasjon og hva er inspirasjon?
Noen sa at motivasjon er det mora di fortalte deg for å få deg til å gjøre noe, mens inspirasjon er den driven du får innenfra til å gjøre noe. Motivasjon er altså noe skapt av deg selv eller omgivelsene, for å tilfredstille ditt ego eller omgivelsenes lyster/krav. 


Jeg har lenge tenkt at jeg må jobbe for å holde motivasjonen oppe, og det snakkes ofte om at motivasjonen går opp og ned. Men hva hvis jeg slutter å bruke motivasjon som drivkraft, men heller bruker inspirasjon. At jeg lar det jeg gjør være inspirert. Kommer jeg dermed også i nærmere kontakt med intuisjonen min, som dermed fører til at jeg kan gå gjennom dagen, og la mesteparten av det jeg gjør være inspirert av den indre drivkraften?

Jeg har lenge brukt motivasjon som motor, både for å spise sunt, for å trene og for å gjøre veldig mange ting som kanskje egentlig blir gjort med et sukk. Det jeg har oppdaget er at å motivere seg selv på denne måten undertrykker den indre stemmen. Det fører så til at en snur seg til andre for å høre hva de synes en skal gjøre, og så leter man etter motivasjon for å gjøre det.
Plutselig visste ikke jeg selv hva jeg selv, meg, bare meg, ville. Ikke foreldre, venner, bekjente eller noen andre. Bare jeg. Hva vil jeg? Har jeg driv inni meg til noe som helst? Hvor mye er det jeg gjør i løpet av en dag er det jeg blir inspirert til å gjøre, og hvor mye gjør jeg av vane. 

Dette gjelder også tankemønstre som er godt integrert over mange år.
Tenker jeg tanken, eller tenken tanken meg? 

Som da jeg sto i lokalet i byen og virkelig ikke klarte å bestemme meg for hverken det ene eller det andre. Jeg forsøkte å skissere, visualisere og virkelig lete etter noe som føltes bedre enn det andre. 
Det blir ikke boller av slik.
Så bestemte jeg meg for å flytte alt hjem og i løpet av kort tid hadde jeg bestilt kjøledisk og oppvaskmaskin. En helt annen følelse og en helt annen stemme.


Utålmodighet fører til forhastede beslutninger og dårligere kontakt med den indre stemmen. 

På mandag da jeg bakte var jeg inspirert. Jeg koste meg, danset mellom kjøkkenbenkene og fikk masse nye idèer til hva jeg kunne bake, hvordan jeg kunne bake osvosv. 
Så kom tirsdag. 
Så kom onsdag. 

Vi har snakket mye hjemme om dette med motivasjon og inspirasjon. Det er ikke alltid så lett å virkelig kjenne på den følelsen av glød. Eller, det er lett å kjenne på den. Når du svever og alt flyter. 

Men husker du sist du hadde denne følelsen? 

Har du mange slike øyeblikk i løpet av en dag? 

Jeg jobber med å endre synet. Med å endre måten jeg ser ting på slik at jeg kan finne glede og glød i de fleste situasjoner. Med å kunne slappe av og ikke la tankene tenke meg, men la den indre stemmen komme frem. Den blir så raskt overdøvet av tanker som til tider kan være svært krtisk.
Dr. Jeffrey M Schwartz sier at "you are not your brain". 

Og det stemmer. 
Jeg er ikke mine tanker. 
Jeg behøver heller ikke definere meg selv etter hva som har skjedd i fortiden eller hva andre sier om meg. 
I dette øyeblikket er jeg dame som står ved kjøkkenøy og skriver på pc. Historien rundt er det jeg selv som skaper og tror på. Jeg er ikke dame som skulle, burde, kunne gjort noe annerledes. Jeg er faktisk dame som vokser intellektuelt, tar vare på meg selv og som i tillegg har montert sokkellister og skap idag. 

Tidlig tirsdag bestemte vi oss for åpning av utsalget i byen 2. april. 
Tirsdag kveld fikk jeg i tillegg en utrolig genial forretningsmodell opp i hodet som gjorde at jeg kunne drive produktutvikling samtidig som vi beholdt lokalet og tjente litt penger. Jeg var rask med å skissere den ned på canvasen mens jeg samtidig bygde rammen rundt og diskuterte med mannen.
 

Den natten sov jeg dårlig og våknet forkjølet og i elendig form onsdag morgen. Dette har skjedd flere ganger i løpet av de siste månedene, og det er flere år siden jeg har vært så mye syk som etter at vi bestemte oss for å starte opp.

Nå stoler jeg på kroppen og signalene den gir. 
Når du ikke lytter til den indre stemmen får du etterhvert varsler som manifesterer seg i form av feks sykdom og smerter.
 

Onsdag slappet jeg av, jeg tok en dupp (like bra som meditasjon) og så sto jeg opp og gikk en god tur. 
På den turen fikk jeg inspirasjon til å gå innom lokalet i byen og levere oppsigelsen der. Da er det gjort, så begynner vi med det som utgangspunkt. Kanskje vi finner ut at vi likevel vil beholde det om en mnd, men nå kan jeg ikke lenge vente på at det skal skje. 

Jeg pleier å huske på at min venn Geir en gang sa at "er du i tvil, så er du ikke i tvil". Dette er faktisk korrekt. Du må bare finne ut hva du er i tvil om. Og da er det den indre stemmen som må få et ord med i spillet.
Hvordan finner du denne sier du? 
Ssshhh....pust inn, pust ut..og slapp av...meditasjon kalles det. Det å stilne tanken. Når du ser inn i flammene på et bål. Når du ligger i gresset og ser på skyene, eller når du ligger i snøen og ser på snøflakene som daler ned. Meditasjon. 

Men jeg har da bakt også :) 
Tirsdag morgen var det turdag i barnehagen, så da bakte jeg nydelige sukkerfrie kryddermuffins. De holder seg så saftige og gode, selv om de står på kjøkkenbenken.
Imorgen kommer det annonse i NA hvor jeg oppfordrer de som vil bestille brød og slik til Rørvik må ta kontakt. 

Jeg har også logoen så godt som ferdig, skal bare la mine småbrødre finpusse den. Den har i grunn vært ferdig lenge, men det er noe med å få den ned på papiret. 


Nå, flere sokkellister, smoothie og melding til mattilsynet (som har litt trøbbel med nettsidene sine). Imorgen får jeg glass og slik fra nordicpack:) 

OG. Hvis det er noe du behøver av pasta, mel o.l. nå frem til vi har fått nettbutikk og slik i orden, så ta kontakt!
Det blir sving på sakene neste uke når mann og barn reiser nordover til familien, men jeg har masse varer som står på lageret. 


Ha en flott torsdag! Blir forresten visstnok baking idag også ser det ut til. Jeg har jo en deig i kjøleskapet som venter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar