torsdag 25. september 2014

Kursrefleksjoner

Sitter på bussen på vei til Steinkjer og får reflektert litt.
Mitt første kurs er unnagjort og jeg er så glad for at jeg hadde så forståelsesfulle gjester:)
Det er som med foredrag, at første gangen blir litt hulter til bulter med tidsperspektiv og sidespor og fokus.  Jeg har lært så mye til neste gang at jeg nesten ikke kan vente. Tenker også å ha oppfølgingskurs til de som var hos meg igår for å få gjort det vi ikke gjorde igår. Det datt ut et par elementære elementer som jeg ville ha med.

Ting jeg tar med meg
- planlegg for det uforutsette
- gjestene er perfekte kaffekokere (takk og pris for husvarme folk)
- ha et tydelig tema (dette kan være litt tricky siden konseptene lages men vi holder på, og jeg har mye jeg vil dele. Men likevel føler jeg meg mer komfortabel når jeg rekker å stille hjernen inn på feks ayurveda før kurset, slik at jeg kan svare med kredibilitet på spørsmål som kommer opp. Dette var jo også et slags introkurs, så neste gang blir det mer systematisk presentert info om andre kurs jeg også skal holde, som folk kan melde seg på for å lære mer)
- følg godt med på klokka og flytt praten over til kjøkkenet om mye skal deles
- sett av god tid til måltidet. Det er tross alt mye av det jeg står for. Kjærlighet når du lager maten og også nytelse når du spiser den. Alt dette er energi.
- rester til gjester er egentlig veldig kjekt
- mer tid til at gjestene kan slå seg løs på lageret med varer
- flott med økologiske grønnsaker fra Nubdalseng
- mer spesifikke planer for selve matlagingen. Her er det en utfordring å ha tåkehode, særlig når jeg ikke holder meg til det jeg har skrevet ned *kremt*
- demonstrasjon av improvisasjon er bare gøy (som følge av disse neglisjerte planene)
- husk å sende med krydderblandinger og slik som jeg har laget til gjestene
- fornøyd med å ikke ha lesestoff til gjestene underveis i kurset, da blir fokus på praten istedet
- det er intimt og koselig å ha kurs hjemme. Oppvasken ble jo til og med tatt!
- oppskriftshefte på mail i etterkant blir tatt godt imot
-  det er positivitet for flere kurs :D
- jeg fikk energi og koste meg veldig. Klarte ikke legge meg rett etterpå heller, så dette skal jeg spinne videre på.
- veldig praktisk at mann og barn kan evakuere
- jeg har mye å dele og det er faktisk noen som er interessert i kunnskapen jeg sitter inne med. Er det noe jeg ikke klarer å svare på med en gang, så går det fint an å sende dette på mail i etterkant.

Kommende kurs
- ren hverdagsmat, intro
- ren hverdagsmat, oppfølging
- sjokolade, vi lager sukkerfri konfekt sammen
- matkombo
- muffinskurs, lag ulike typer muffins med ulike grønnsaker og frukt. Uten sukker, gluten, egg, nøtter, soya og melk

I tillegg har jeg flere temaer som det blir kurs på etterhvert.  Jeg har også samtaler med flere om samarbeid for å arrangere helgekurs og retreats.

1 kommentar:

  1. Herlige refleksjoner! Treffes på Næringstorget ;)

    SvarSlett